På gaden med håb

Af Kamilla Maria Jakobsen
Diakon og kirke-iværksætter

Vi var 3 personer fra kirken på gaden i søndags for at dele sandwich, sodavand og kaffe ud til mennesker, der lever med hjemløshed, misbrug, sygdom. Og i stor ensomhed.

Da jeg vågnede om morgenen tænkte jeg på, at vi skulle dele mad ud som om, at det var Jesus vi rakte maden.
Fordi Jesus siger: “Alt, hvad I har gjort mod en af disse mine mindste brødre, det har I gjort mod mig.”
(Matthæusevangeliet)
Kan vi forestille os, at det er Jesus vi møder, når vi møder narkomanen, den hjemløse, den ensomme, den syge?
Vi kan prøve.

Vi hentede sandwich, sodavand og fik det hele op i ladcyklen. Derefter tog vi til et sted, hvor mange udsatte mennesker ofte opholder sig.
Vi ved aldrig, hvad der skal ske, men min erfaring siger mig, at Gud har gode planer.
Da vi kom til de første to steder, var der ikke et øje.
Jeg havde en aftale med en som ikke dukkede op.
Imens en gik i Netto, blev vi to andre og ventede på stedet, hvor der plejer at være folk. Vi mødte en enkelt og gav en sandwich, men han gik igen.

Jeg begyndte at bekymre mig..
Tænk hvis vi kun møder få i dag, er det så en fejl, vi står her med 45 sandwich?
Jeg foreslog, at vi brugte ventetiden på at bede, så jeg gik lidt væk og hen til et skur, hvor der ofte sidder mennesker og snakker, drikker, tager stoffer, hænger ud..
Et skur med nogle halvsmadrede træbænke, skrald og blade.
Jeg gik rundt og bad for stedet og for mennesker som kommer der, for dagen og for de møder vi forhåbentligt skulle have.
Jeg bad indeni mig selv og sagde noget i retningen af:
“Jesus du er håb..
Jesus du er lys,
Jesus du er skønhed..”
Før jeg fortsatte, kiggede jeg op og opdagede, at der LIGE foran mig på trævæggen i skuret stod: Jesus
Jeg grinede. Lige der foran mig!
“Jesus” malet med graffiti.
Jesus var der. Lige der midt i skuret sammen med mig, han var der før vi kom og han ville minde os om, at han er med.
Jeg smilede. Blev fyldt af taknemmelighed og tro. Jesus.
Lidt efter kom der to i skuret. Vi gik videre og mødte en hel flok, delte mad ud og fik gode snakke.
Hvor er I fra? Spurgte flere.
Fra en kirke fortalte vi.
Vi mødte glade smil, tårer, håbefulde længsler og stor taknemmelighed.
Og vi mødte Jesus.
Lige der midt i skrald, menneskeligt mørke og ensomhed.
Der er han.

Kunne du tænke dig at være med til at række ud til mennesker i udsathed? Så er du velkommen til kontakte mig på kamilla@fynsvalgmenighed.dk